Dacă până acum Microsoft a modificat sistemul de operare în sine, ajungând la un nucleu comun, numit și One Core, se pare că suntem înaintea unei schimbări importante, prin care shell-ul devine și el unul singur pe toate device-urile pe care rulează Windows 10. Proiectul se numește Composable Shell.

Ce este un shell?

Shell-ul unui sistem de operare este de fapt mediul de lucru folosit când interacționăm cu orice device care are instalat un sistem de operare. Windows nu face excepție, are și el un shell linie de comandă și poate rula doar cu acesta, sau poate rula cu un shell grafic, acesta din urmă fiind instalat și folosit de majoritatea utilizatorilor. Elemente familiare, cum sunt meniul Start, bara de sarcini (taskbar) sau desktopul fac parte toate din shell-ul grafic al sistemului de operare Windows.

Windows 10 pentru PC și Windows 10 Mobile au aceeași interfață grafică, chiar e nevoie de acest shell nou?

Deși sunt proiectate pe baza acelorași principii funcționale și de design, shell-urile de pe PC, cel al telefoanelor Windows 10 Mobile și cel de pe Xbox sau de pe HoloLens sunt destul de diferite intern între ele.

Implicit, ele trebuie gestionate diferit și implică și procese de dezvoltare sau de actualizare diferite. Toate acestea înseamnă costuri, care nu mai sunt practice. În plus, situația este oarecum bizară, pentru că și aplicațiile universale (UWP) se adaptează perfect de pe un device pe altul, în vreme ce shell-urile arată similar dar sunt construite diferit tocmai pentru a funcționa pe device-uri diferite.

Dacă în viitor Microsoft va avea un singur Windows pe PC și pe device-uri mobile hibride (tip 3 în 1: laptop, telefon, tabletă) și încă o versiune Windows pe Xbox și pe HoloLens, este o idee foarte bună să facă unificarea și la nivel de shell, pentru a avea o versiune Windows cu adevărat universală, pe toate tipurile de device-uri.

Când va fi disponibil acest shell?

Se pare că Microsoft lucrează de câteva luni la un asemenea proiect, un fel de shell adaptiv (similar cu temele responsive ale site-urilor), care va arăta și va funcționa la fel pe toate device-urile, adaptându-se, evident, dimensiunilor ecranului și cerințelor sistemului.

Sigur, tranziția va fi de durată, și nu cred că vom vedea aceste schimbări implementate complet nici în Creators Update, așteptat în aprilie 2017 și nici în al doilea update major pentru Windows 10 de anul acesta. Vom vedea, probabil, modificări introduse treptat în tot acest timp.

Proiectul, cu nume de cod intern Composable Shell sau CSHELL va duce tranziția tip Continuum de la modul Desktop la modul Tablet și pe Xbox, Mobile și HoloLens.

Cum va funcționa Composable Shell?

Potrivit surselor citate de Windows Central, Composable Shell este de fapt un shell modular.

Sistemul ar putea comuta și combina componentele folosite cu ușurință, oferind o experiență mult mai flexibilă pe device-uri cu form factor diferite sau pe device-uri care își shimbă forma și dimensiunile dinamic.

Composable Shell își va face apariția treptat pe parcursul următoarelor update-uri majore, mai întîi pe Mobile, apoi pe PC și după aceea pe Xbox și pe HoloLens.

Un demo cu această funcționalitate a fost făcut deja de Microsoft în urmă cu cîteva luni, atunci cînd a oferit detalii despre îmbunătățirile care vor fi aduse caracteristicii Continuum. În acel demo, Microsoft a arătat un mediu de lucru Continuum pentru telefon foarte apropiat de experiența PC curentă din Windows 10.

Cu Composable Shell Microsoft îmbunătățește Continuum pentru a funcționa în toate sensurile, atît pornind de pe Windows 10 Mobile pentru a crea un mediu similar cu cel de pe desktop, cît și pentru a scala corespunzător pe Xbox și/sau pe HoloLens.

Concluzii și idei

Microsoft va trebui să găsească o cale de mijloc, prin care experiența să rămână plăcută și mai ales potrivită pe fiecare tip de device în parte, fără a altera negativ experiențele curente. Cu alte cuvinte, desktop-ul să fie desktop, Mobile să fie Mobile și așa mai departe.

În contextul în care se discută destul de mult despre noile patente înregistrate de Microsoft recent (unul pentru device-uri cu ecrane pliante, altul pentru device-uri cu ecrane sau părți detașabile), ar fi destul de interesant de văzut un mult-speculat Surface Phone cu Windows 10 complet rulând pe ARM cu Composable Shell. Cu toate acestea, eu unul nu mi-aș face prea multe iluzii că vom vedea anul acesta un asemenea device cu Windows 10 full pe ARM, cel puțin nu în prima jumătate. Asta nu pentru că nu am încredere în Windows 10 pe ARM sau în posibilitatea de a vedea un device Microsoft similar cu ce s-a văzut în aceste patente mult discutate. Să nu uităm că Windows 10 pe ARM a fost demonstrat la WinHEC iar patentele anterioare pentru Surface Studio au devenit rapid realitate la Hardware Event-ul din toamna trecută.

Mai rămâne un ultim aspect: dacă proiectul este real, mi-aș dori două lucruri în legătură cu el. Primul ar fi să nu fie abandonat ca multe alte proiecte cool, iar al doilea, dacă primul se împlinește, este ca proiectul să fie bine finalizat, nu dus până undeva la 85-90 la sută și lansat public.

Orice ar fi, vin vremuri interesante pentru Windows, iar eu voi fi aici pentru a scrie despre ele. Vă aștept și pe voi cu păreri la comentarii, ca-ntotdeauna.

8 COMENTARII

  1. Mișcarea bună ar fi fost să dea drumul la interfețe personalizate. Dacă îți amintești, XDA a luat ființă datorită Windows Mobile și a relaxării de către Microsoft a rigidității aplicate pe acel sistem. Tocmai personalizarea e cea care ar face interesant acest sistem de operare (mă refer la partea de mobil). Nu suntem de o seamă, nu ne pot băga în aceeași oală, oricât ar dori ei.

Postează un răspuns sau un comentariu